Heb je een website of webshop? Waarschijnlijk hoor je het overall om je heen: je moet aan de slag met SEO.
Maar wat is SEO? Grote kans dat je een algemeen idee hebt van wat SEO is, maar in dit blog duiken we dieper in op uit welke onderdelen SEO bestaat en hoe het in grote lijnen werkt.
Maar wat is SEO nou?
SEO staat voor Search Engine Optimization ofwel zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Deze 3 termen worden in het wild op het internet vaak door elkaar heen gebruikt, maar nu weet je dus dat al deze begrippen hetzelfde betekenen. Nu weten we alleen nog niet wat het precies betekent…
Onze definitie voor SEO is:
SEO is een digital marketing tactiek waarbij we een relevante doelgroep proberen te bereiken door het beantwoorden van zoekvragen in zoekmachines. Dit doen we door een goede gebruikerservaring te bieden op onze website en relevante content te schrijven.
Dit roept wellicht meer vragen op dan het beantwoord. Geen probleem, we gaan onze definitie in dit blog stuk voor stuk ontleden.
Digital Marketing tactiek
Er zijn verschillende manieren om digitale marketing in te zetten. De meest bekende zijn zoekmachine marketing, social media advertising en e-mail marketing. Zoals je inmiddels kunt raden valt SEO onder zoekmachine marketing.
Zoekmachine marketing kenmerkt zich als de discipline waarbij de belangrijkste succesfactor zit in hoeverre je in staat bent om antwoord te geven op zoekvragen.
Zoekvragen beantwoorden?
Mensen gebruiken zoekmachines voor het vinden van informatie op het internet. Hiervoor typen we relevante termen in een zoekbalk.
Binnen zoekmachine marketing proberen we zo veel mogelijk te achterhalen wat de zoekvraag is achter deze termen. Het doel hiervan is om met behulp van content zo direct mogelijk antwoord te geven op die zoekvraag.
Degene die hier het beste in slaagt eindigt het hoogst in de zoekresultaten.
Relevante doelgroep
Het heeft natuurlijk geen zin om lukraak zoekvragen te beantwoorden. Het liefst vinden mensen jou op zoekvragen die relevant zijn voor jouw onderneming.
Om dat te achterhalen doen we bij SEO altijd eerst een analyse voor het vinden van potentieel relevante termen voor jouw bedrijf.
Dit noemen we het doen van zoekwoorden onderzoek.
Nog eenmaal onze definitie:
SEO is een digital marketing tactiek waarbij we een relevante doelgroep proberen te bereiken door het beantwoorden van zoekvragen in zoekmachines. Dit doen we door een goede gebruikerservaring te bieden op onze website en relevante content te schrijven.
Als het goed is heb je nu een goed beeld bij wat SEO is.
Hoe werkt SEO?
We kunnen een volledig e-book schrijven om deze vraag te beantwoorden, maar in dit blog ga ik proberen samen te vatten hoe SEO werkt. Wij delen SEO op in 3 pijlers:
- Techniek
- Content
- Autoriteit
Aan de hand van die pijlers zijn er bepaalde checks, acties en strategieën die je als SEO specialist neemt met als resultaat om jouw content te tonen op basis van een zoekvraag.
Het doel van de technische pijler is om je website vanuit de basis makkelijk navigeerbaar te maken voor zoekmachines crawlers.
Het doel van de content pijler is om content te schrijven voor een relevante doelgroep welke vervolgens gevonden kan worden in zoekmachines.
Het doel van de autoriteit pijler is om aanbevelingen te krijgen van andere websites voor mijn content met behulp van links.
Om dit concreter te maken heb ik onderstaand per pijler een voorbeeld uitgeschreven van een check, actie of strategie:
Voorbeeld content: optimaliseer je content voor zoekwoorden
Een hele tijd terug betekende dit hoe je relevante zoekwoorden voor jouw doelgroep zo veel mogelijk terug liet komen in je content. Tegenwoordig zijn zoekmachines een stuk slimmer en kijken ze ook naar de kwaliteit en de relevantie van de content voor de zoekende gebruiker. Het stappenplan om met het optimaliseren van je zoekwoorden aan de slag te gaan is:
- Maak inzichtelijk welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw onderneming;
- Creëer een overzicht met zoekwoorden waar mensen op zoeken en de slagingskans het grootst is op basis van concurrentie;
- Vind de achterliggende zoekvraag van die zoekwoorden en schrijf je content op een manier waarbij je antwoord geeft op die zoekvraag;
Simpeler gezegd, dan gedaan. Maar in grote lijnen komt het hier wel op neer. Uiteindelijk draait het er tegenwoordig om hoe je waarde toevoegt voor mensen met behulp van jouw content.
Voorbeeld techniek: creëer een sitemap en plaats deze in search console
We hebben het er eerder over gehad dat technische SEO er vooral om draait om het voor zoekmachines zo makkelijker mogelijk te maken om jouw website te navigeren. Een sitemap is een bestand met links naar alle pagina’s die je wilt laten navigeren door zoekmachines.
Zoekmachines hebben ook een webmaster tool die o.a. gemaakt is om foutmeldingen te spotten en inzicht te krijgen in de indexatie van jouw website. De bekendste is die van Google, genaamd Google Search console. Met deze tools heb je de mogelijkheid om je sitemap direct bij zoekmachines in te dienen.
Zo maken we het zoekmachines wel heel makkelijk om pagina’s op jouw website te ontdekken. Laat dat nou net het doel zijn!
Voorbeeld autoriteit: vraag webmasters om links naar jouw content te plaatsen
Zoekmachines crawlen het web en indexeren de content om de inhoud te bepalen en te segmenteren. Dit doen ze om zo goed mogelijk antwoord te kunnen geven op zoekvragen.
De manier waarop ze dat doen is door links op websites te volgen. Soms zijn dit interne links (binnen dezelfde website) en soms zijn dit externe links naar andere websites. Deze externe links zijn waar het bij linkbuilding om draait.
Zoekmachines zien die externe links naar andere websites namelijk als een aanbeveling aan de andere website. Dus stel een website als Strava plaatst een link naar een hardloopschoenen winkel, dan zien zoekmachines dit als een aanbeveling van Strava voor die specifieke schoenenwinkel.
Link building kan op meerdere manieren. Maar het begint bij het creëren van relevante content waarnaar andere websites willen verwijzen. Heb je die content gemaakt? Dan kan je outreach doen naar webmasters met de vraag om naar jouw content te linken. Voegt jouw content waarde toe aan de ander, dan heb je een goede kans dat ze welwillend zijn om die link te plaatsen.
Dit hele proces noemen we link building.
Concluderend
In dit blog heb ik slechts een aantal voorbeelden van checks, acties en strategieën opgesomd, maar zoals je je kan voorstellen zijn er veel meer onderdelen waar je rekening mee kan houden voor SEO. Hopelijk heb je nu wel een beter beeld bij wat SEO is, hoe het in hoofdlijnen werkt en wat je er als website eigenaar mee kan doen.
Benieuwd geworden? Bekijk onze zoekmachine optimalisatie werkwijze.