Normaal gesproken zou ik dit blog als volgt starten:
“Het SEO vakgebied ontwikkeld zich continue. Up-to-date blijven met de laatste technieken, tips en tricks is dus cruciaal om succes te boeken.”
En dan iets van een hip verhaal met nieuwe technieken waar je rekening mee kan houden om nog veel meer succes te halen uit SEO.
Persoonlijk is mijn mening echter dat veel van de belangrijkste SEO concepten al jarenlang blijven staan. Vaak genoeg is dit al complex genoeg en biedt dit voor websites voldoende kansen. Toch zijn er wel degelijk ontwikkelingen binnen die concepten die nieuw zijn en waar je rekening mee dient te houden.
In dit blog hoop ik een gezonde mix van tips te geven tussen nieuwe ontwikkelingen en jarenlange best practices die anno 2021 nog steeds staan als een huis.
Tip 1: blijf niet te lang hangen in techniek
Een veelgemaakte fout. Er valt namelijk technisch altijd wat te verbeteren, maar dit is geen reden om stil te staan op het gebied van content. Vaak genoeg is met een nog niet perfecte technische website al behoorlijk veel SEO succes te halen.
Onze tip: doe een uitgebreide check op de techniek, prioriteer de belangrijkste actiepunten, zorg dat deze punten geïmplementeerd worden en focus je vervolgens op het maken van content en autoriteit.
Optimaliseer vervolgens over tijd de puntjes op de i qua techniek. Zodoende kom je sneller in de flow bij de creatie van content en zal je zien dat je tegen de tijd al wat lering heb getrokken uit je werkzaamheden.
Tip 2: maak verschillende typen content
SEO = iets met teksten schrijven toch? Misschien in 2012. In 2021 is bijvoorbeeld video in rap tempo één van de belangrijkste typen content op het internet geworden.
Begrijp me niet verkeerd, het is niet zo dat video er automatisch voor zorgt dat content beter rankt maar het maakt de content wel makkelijker te “verwerken” en het geeft een boost aan de kwaliteit van de content. Andere voorbeelden van content zijn infographics en audio opnames.
Onze mening blijft wel dat het effect van verschillende typen content het beste werkt in combinatie met elkaar. Heb je dus een video gemaakt? Dan is het handig om een transcript of begeleidende tekst onder de video te plaatsen. Een mooi voorbeeld van zo een type content is bijvoorbeeld whiteboard friday van Moz.
Het zij effect van het maken van verschillende content typen is de hogere “deelbaarheid” factor. Dat wil zeggen, er is een grotere kans op het generen van extra backlinks welke wel degelijk bijdragen aan SEO rankings.
Tip 3: investeer in grote stukken content van hoge kwaliteit
Hiermee zeg ik absoluut niet dat de lengte van content een ranking factor is. Maar uit onderzoek blijkt wel dat grote stukken content meer backlinks genereren dan korte stukken content.
Het genereren van meer backlinks zorgt voor een passieve manier van linkbuilding (van waarschijnlijk hoge kwaliteit) wat wel degelijk helpt voor het halen van succes met SEO.
Dus nee, je hoeft niet elk stuk content ineens 3x zo lang te maken. Maar kijk in je zoekwoord analyse eens naar thema’s waarover je wat meer de diepte in kan duiken en je mening kan ventileren.
Mijn inschatting: dit zijn thema’s waar het makkelijker is om succes te boeken en dus zal je zien dat je hier ook meer resultaat uit gaat halen.
Daarnaast is het toch geweldig om over je vak te praten? Ik raak vaak niet uitgetypt als ik eenmaal in de flow zit.
Tip 4: Core Web Vitals
User experience krijgt een steeds belangrijke rol voor het bepalen van rankings.
Techniek is daarmee een beetje verplaatst van niet alleen het optimaliseren van de indexeerbaarheid en crawlbaarheid van een website naar het verhogen van de gebruikerservaring van de website.
Dit is en recente jaren vertaald in Core Web Vitals, wat bestaat uit:
→ Largest contenful paint
→ First input delay
→ Cumulative layout shift
Technische termen waarover je meer informatie vindt op de supportpagina van Google over Core Web Vitals.
De korte samenvatting is dat het belangrijker is geworden om een gebruiksvriendelijke website te realiseren die voor iedereen goed navigeerbaar is op verschillende apparaten.
Tip 5: EAT – Expertise, Authority & Trustworthiness
In een wereld waarin fake news de orde van de dag is, kijken ook zoekmachines steeds vaker naar de betrouwbaarheid van de informatie wat gedeeld wordt op het internet.
Het is daarom belangrijker geworden om je als autoriteit over een onderwerp te profileren. Het is dus niet realistisch om eenmalig over een onderwerp te schrijven en te verwachten dat je daar goede resultaten mee behaalt.
Het regelmatig delen van betrouwbare informatie binnen een bepaald onderwerp zorgt er uiteindelijk voor dat jij als autoriteit gezien wordt.
Zoals in de introductie ook al genoemd staan veel van deze tips al jaren overeind en is er niet super veel veranderd in de aanpak. Echter is het wel zo dat kwaliteitsstandaarden vanwege ontwikkelingen op het web steeds hoger worden en dat je dus ook met hevige concurrentie te maken hebt.
Mijn advies blijft: zorg voor een goede technische basis van je website → doe goed onderzoek naar de belangrijkste thema’s voor jouw onderneming → schrijf en deel content over dit thema in jouw branche → stuur bij op basis van de resultaten.
Als je dat voor elkaar hebt en volhoudt, hoor je bij de top 10% en ga je resultaten zien.