Zoekmachine Optimalisatie
Zoekmachine Optimalisatie (of SEO) is het proces waarbij marketeers een website optimaliseren om zoekvragen van consumenten van relevante antwoorden te voorzien.
Doe jij dit beter dan je concurrenten? Dan is zoekmachine optimalisatie een uitstekende manier om meer verkeer en conversie te realiseren via je website.
De grootste valkuil met zoekmachine optimalisatie is dat websites wel verkeer realiseren, maar dat dit verkeer niet de juiste doelgroep is. Herken jij je hierin? Dan zijn wij misschien de juiste partner voor jou.
Wij starten elke zoekmachine optimalisatie traject met een grondig onderzoek naar jouw doelgroep, concurrenten en zoekwoorden om het organische verkeer zo snel mogelijk te laten renderen.
Leer hier meer over onze SEO werkwijze.
Toch nog benieuwd wat wij precies voor jou doen? Bekijk dan ons uitgebreide SEO stappenplan op ons blog. Of bekijk onze veelgestelde vragen:
Wat is jullie SEO werkwijze?
Onze zoekmachine optimalisatie werkwijze an sich is niks nieuws onder de zon. Elk willekeurig bureau of specialist raadt grofweg hetzelfde aan. Het verschil van onze werkwijze zit hem in de interesse in jouw bedrijf en de intentie om op de lange termijn groei te blijven realiseren.
Voor het realiseren van resultaat met zoekmachine optimalisatie hebben we de volgende werkwijze:
Bepalen van doelstellingen
Allereerst hebben we een kick-off waarbij we samen bepalen wat de doelstellingen zijn voor de inzet van zoekmachine optimalisatie. Alleen als we dit duidelijk hebben kunnen we ons werk goed uitvoeren.
Doelgroep – en concurrentie onderzoek
Om een beter beeld te krijgen van het speelveld waarin jouw onderneming zich begeeft voeren we een doelgroep en concurrentie onderzoek uit. Hiermee hebben we de middelen om de juiste doelgroep te bereiken.
Zoekwoorden Onderzoek
Nu we inzicht hebben in het speelveld voeren we een zoekwoorden onderzoek uit. In dit zoekwoorden onderzoek kijken we naar alle zoekwoorden die relevant zijn voor jouw onderneming. Deze zoekwoorden verrijken we met zoekvolumes, moeilijkheidsscore en waar mogelijk data vanuit Google Ads. Dit geeft ons de mogelijkheid om focus zoekwoorden te bepalen per (nieuwe) pagina.
Conversie tracking & metingen
Wij gaan niet aan de slag voordat conversie tracking en web analytics goed is ingericht. Als je wilt sturen op basis van data, dan heb je die data wel nodig. Voordat alles goed is ingericht weten we de uitkomst van onze resultaten niet en dat is zonde.
Technische SEO fundament voor je website
Hier begint het technische stuk. We doen een audit op je website techniek en zorgen dat alle best practices op je site doorgevoerd worden in samenwerking met je webbouwer. Hiermee slaan we een goed fundament om op door te bouwen. We monitoren de techniek regelmatig en geven advies als we ergens een verkeerde afslag hebben genomen.
Content Optimalisatie (On-Page SEO)
Dit is eigenlijk de grooste stap in elk zoekmachine optimalisatie traject. We helpen met het optimaliseren van bestaande pagina’s en doen daarnaast suggesties voor het aanmaken van nieuwe pagina’s aan de hand van onze eerder uitgevoerde onderzoeken. Dit is een iteratief proces waarvan we de resultaten monitoren.
Link building adviezen
Link building zelf doen we niet, maar we zijn wel thuis in technieken om aan links te komen. Als we kansen zien om nieuwe links te realiseren dan adviseren we om daar actie in te ondernemer. Zo zorgen we er samen voor dat we bouwen aan de autoriteit van jouw onderneming.
Monitoring en optimalisatie
Dit onderdeel is de sleutel in elke zoekmachine optimalisatie werkwijze. Succes met zoekmachine optimalisatie haal je helaas niet in 1 dag, maar een continue herhaling van de laatste 3 stappen (technische SEO audit, content optimalisatie en link buidling) zorgen er voor dat je uiteindelijk op je gewenste zoekwoorden hoge posities realiseert. Na een aantal maanden zou je de resultaten moeten zien. Is dat niet zo? Dan zit er ergens een kink in de kabel.
Wat is het verschil tussen SEO en SEA?
SEA staat voor Search Engine Advertising oftewel zoekmachine adverteren.
Met zoekmachine adverteren kopen we advertenties in op basis van zoekopdrachten in zoekmachines. Hiermee neem je als ondernemer een snellere route om zichtbaar te zijn in zoekmachines en daarmee resultaten te behalen.
Het nadeel is dan weer dat elke klik op een advertentie geld kost en je dus goed moet opletten dat de investering in advertentiebudget terugkomt in de vorm van omzet of leads.
SEO staat voor Search Engine Optimization oftewel zoekmachine optimalisatie.
SEO heeft als doel om hogere posities in de gratis resultaten in zoekmachines te realiseren. Om dit te doen optimaliseer je de website en schrijf je waardevolle content op basis van waar mensen naar zoeken.
Het voordeel van zoekmachine optimalisatie is dat als je eenmaal hogere posities heb behaald je een continue stroom aan “gratis” verkeer (en als je het goed doet ook conversie) op je website realiseert.
Het nadeel is dat je vaak niet de enige bent die deze top posities begeert en het dus vaak langer duurt en meer tijd kost voordat je resultaten ziet.
Wat levert SEO op?
Regelmatig zie ik dat een website wel veel traffic realiseert via zoekmachine optimalisatie, maar dat dit irrelevant verkeer is welke geen waarde toevoegen voor de onderneming. Kort gezegd: je wordt gevonden op zoekwoorden die niet relevant zijn voor jou. Om die reden is het doen van grondig onderzoek en het maken van een plan van aanpak vooraf cruciaal.
Wat levert zoekmachine optimalisatie dan op? Simpelweg kan je de return van zoekmachine optimalisatie berekenen door met behulp van web analytics te kijken naar het aantal conversies die organisch verkeer realiseert en dit te vermenigvuldigen met de waarde van die conversies.
Vervolgens deel je de investeringen door de uitkomst van deze som. Dus:
(organische conversies * conversiewaarde) / SEO investeringen = return on SEO investment
Is de uitkomst van deze som minder dan 2? Dan is het tijd om je strategie onder de loep te nemen.
Wat onderscheid Wallaroe van anderen?
Wij vertrouwen volledig op data in plaats van ons gevoel. Wijst de data uit dat iets niet werkt? Dan hoor je het ook. Vervolgens komen we met een plan over hoe we deze leringen om draaien naar winstgevende campagnes.
Als blijkt dat de strategie wel werkt dan kloppen we onszelf niet op de borst (ok, misschien heel even), maar we kijken vooral naar mogelijkheden om op dit succes door te borduren.
Het doel is simpel. We willen het elke keer een beetje beter doen waardoor net als je aandelen je marketingbudget voor je gaat werken. Dit noemen we compound return on investment.
Dus wat onderscheid ons van anderen?
-
- We zijn heel transparant in onze resultaten;
- We doen er alles aan om jouw marketingbudget voor je te laten werken;
- We zijn niet bang om van koers te veranderen;
- We helpen niet alleen met zoekmachine marketing, maar ook met de inrichting van data & analytics. Alleen dan kunnnen we met vertrouwen op basis van data beslissingen maken.
En nu wij?
Wil jij ook samen groeien met digital marketing? Neem dan contact met me op.
Wat gebeurt er als ik contact opneem?
Als je de cookies hebt geaccepteerd schiet er een event naar Google Analytics welke mij inzicht geeft in welke kanalen voor mij goed werken. Dit kan ik dan weer gebruiken om mijn digitale marketing inzet verder te verbeteren.
Ok. Zonder dollen.
Nadat je het contactformulier heb ingevuld neem ik binnen 24 uur telefonisch contact met je op. Dit is bedoelt om kort kennis te maken en een afspraak in te plannen op een moment dat ons beiden schikt. Het doel van die vervolg afspraak is om jouw uitdaging beter te begrijpen en te kijken of er een klik is. Vervolgens kan ik een passend voorstel maken.
No strings attached.