Zoekmachine Adverteren
Zoekmachine adverteren (of SEA) is de discipline waarbij bedrijven aan de hand van zoekwoorden advertenties plaatsen in zoekmachines. Het doel hierbij is om op kort termijn meer relevant verkeer naar de website te leiden.
De truc is om dit zo in te richten dat je het geïnvesteerde budget (meerdere malen) terug verdient. Laat dat nou precies zijn wat wij voor onze klanten realiseren.
Betekent dit dat al onze campagnes altijd een succes zijn? Zeker niet. Dat kan namelijk niemand garanderen. Wel garanderen we dat we actief monitoren, spotten als een campagne niet naar behoren presteert en voorstel doen voor aanpassingen om de campagnes wel tot een succes om te vormen.
Wij geloven dat dit de sleutel is tot succesvolle SEA campagnes.
Leer hier meer over onze SEA werkwijze.
Toch nog benieuwd wat wij precies voor jou doen? Bekijk dan ons uitgebreide SEA stappenplan op ons blog. Of bekijk de veelgestelde vragen:
Wat is jullie SEA werkwijze?
Onze SEA werkwijze is gericht op het efficiënt inzetten van slimme biedstrategieën en automatiseringsmogelijkheden in Google Ads.
Regelmatig zien we campagnestructuren welke dusdanig specifiek zijn ingericht dat het een helse klus is om nieuwe advertentiegroepen met zoekwoorden en advertenties toe te voegen. Terwijl wij van mening zijn dat juist dit proces zo makkelijk mogelijk moet zijn om snel te schakelen en optimalisaties door te voeren.
Hiermee besparen we niet alleen kostbare tijd, maar wij geloven dat deze aanpak leidt tot betere resultaten. Win-win dus.
Voordat we hier zijn aangeland hanteren we de volgende werkwijze:
Bepalen van doelstellingen
Allereerst hebben we een kick-off waarbij we samen bepalen wat de doelstellingen zijn voor de inzet van zoekmachine adverteren. Alleen als we dit duidelijk hebben kunnen we ons werk goed uitvoeren.
Doelgroep – en concurrentie onderzoek
Om een beter beeld te krijgen van het speelveld waarin jouw onderneming zich begeeft voeren we een doelgroep en concurrentie onderzoek uit. Hiermee hebben we de middelen om de juiste doelgroep te bereiken.
Zoekwoorden Onderzoek
Nu we inzicht hebben in het speelveld voeren we een zoekwoorden onderzoek uit. In dit zoekwoorden onderzoek kijken we naar alle zoekwoorden die relevant zijn voor jouw onderneming. We verrijken deze zoekwoorden met zoekvolumes en vertalen dit vervolgens naar een campagnestructuur en een voorstel qua advertentie budget.
Conversie tracking & metingen
Wij gaan niet aan de slag voordat conversie tracking en web analytics goed is ingericht. Als je wilt sturen op basis van data, dan heb je die data wel nodig. Voordat alles goed is ingericht weten we de uitkomst van onze resultaten niet en dat is zonde.
Advertentieplan
Nu we inzicht hebben in de campagnestructuur maken we een advertentieplan. Hierin houden we rekening met de best practices voor effectieve zoekadvertenties en blijven we in lijn met de communicatiestijl van jouw onderneming.
Aan het einde van deze stap heb je een volledige zoekmachine advertentie strategie.
Account & campagne set-up
Nu we akkoord hebben op de strategie gaan we aan de slag met het opzetten van het account en de campagnes.
We lopen alle instellingen na en zorgen dat alles up-to-date is met de laatste mogelijkheden.
Monitoring en optimalisatie
De campagnes staan live! Een leuk moment, maar hier begint het pas voor ons. We monitoren de campagnes constant en optimaliseren waar nodig. Dit houdt in dat we zoekwoorden uitsluiten, biedingen wijzigen, advertentiegroepen toevoegen, advertentieteksten wijzigen en nog veel meer.
Het doel is eenvoudig. Zo veel mogelijk return uit jouw marketingbudget halen. De resultaten hiervan bespreken we maandelijks en zijn 24/7 inzichtelijk in een online dashboard.
Wat is het verschil tussen SEO en SEA?
SEA staat voor Search Engine Advertising oftewel zoekmachine adverteren.
Met zoekmachine adverteren kopen we advertenties in op basis van zoekopdrachten in zoekmachines. Hiermee neem je als ondernemer een snellere route om zichtbaar te zijn in zoekmachines en daarmee resultaten te behalen.
Het nadeel is dan weer dat elke klik op een advertentie geld kost en je dus goed moet opletten dat de investering in advertentiebudget terugkomt in de vorm van omzet of leads.
SEO staat voor Search Engine Optimization oftewel zoekmachine optimalisatie.
SEO heeft als doel om hogere posities in de gratis resultaten in zoekmachines te realiseren. Om dit te doen optimaliseer je de website en schrijf je waardevolle content op basis van waar mensen naar zoeken.
Het voordeel van SEO is dat als je eenmaal hogere posities heb behaald je een continu stroom aan “gratis” verkeer (en als je het goed doet ook conversie) op je website realiseert.
Het nadeel is dat je vaak niet de enige bent die deze top posities begeert en het dus vaak langer duurt en meer tijd kost voordat je resultaten ziet.
Wat is het verschil tussen SEA en Google Shopping?
Google Shopping is een onderdeel van SEA waarbij webwinkels op basis van een productfeed hun productaanbod zichtbaar maken in zoekmachines. Dit is dus een campagne type die alleen relevant is voor websites met een online productaanbod.
Binnen onze Google Shopping dienstverlening helpen we webwinkels zowel met de opzet van de productfeed, de implementatie van deze feed in het Merchant Center en het opzetten van de Google Shopping campagnes.
Waar je vaak afhankelijk bent van de webbouwer voor het opleveren van de productfeed is het naar onze mening cruciaal dat de opmaak van de productfeed in handen ligt bij degene die de campagnes beheert. Alleen dan kunnen we de campagnes zo optimaal mogelijk inrichten.
Wat levert SEA op?
Het grootste voordeel van zoekmachine adverteren zijn de inzichten in de resultaten. We weten precies hoe veel marketing budget we investeren en wat hier uit komt in de vorm van leads of directe omzet.
Aan het begin van onze samenwerking spreken we af hoe vaak we onze investering terug moeten verdien aan de hand van een CPA (Cost per Aqcuisition) of een ROAS (Return On Ad Spend) doelstelling. In simpele taal bepalen we hoe veel een lead mag kosten of hoe vaak we ons marketing budget moeten terugverdienden.
Deze resultaten zijn 24/7 inzichtelijk en op de achtergrond werken we keihard om zo veel mogelijk leads of omzet binnen die doelstellingen te realiseren.
Wat onderscheid Wallaroe van anderen?
Wij vertrouwen volledig op data in plaats van ons gevoel. Wijst de data uit dat iets niet werkt? Dan hoor je het ook. Vervolgens komen we met een plan over hoe we deze leringen om draaien naar winstgevende campagnes.
Als blijkt dat de strategie wel werkt dan kloppen we onszelf niet op de borst (ok, misschien heel even), maar we kijken vooral naar mogelijkheden om op dit succes door te borduren.
Het doel is simpel. We willen het elke keer een beetje beter doen waardoor net als je aandelen je marketingbudget voor je gaat werken. Dit noemen we compound return on investment.
Dus wat onderscheid ons van anderen?
-
- We zijn heel transparant in onze resultaten;
- We doen er alles aan om jouw marketingbudget voor je te laten werken;
- We zijn niet bang om van koers te veranderen;
- We helpen niet alleen met zoekmachine marketing, maar ook met de inrichting van data & analytics. Alleen dan kunnen we met vertrouwen op basis van data beslissingen maken.
En nu wij?
Wil jij ook samen groeien met digital marketing? Neem dan contact met me op.
Wat gebeurt er als ik contact opneem?
Als je de cookies hebt geaccepteerd schiet er een event naar Google Analytics welke mij inzicht geeft in welke kanalen voor mij goed werken. Dit kan ik dan weer gebruiken om mijn digitale marketing inzet verder te verbeteren.
Ok. Zonder dollen.
Nadat je het contactformulier heb ingevuld neem ik binnen 24 uur telefonisch contact met je op. Dit is bedoelt om kort kennis te maken en een afspraak in te plannen op een moment dat ons beiden schikt. Het doel van die vervolg afspraak is om jouw uitdaging beter te begrijpen en te kijken of er een klik is. Vervolgens kan ik een passend voorstel maken.
No strings attached.